سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و روایت شده است که امام علیه السلام کمتر به منبر مى‏نشست که پیش از خطبه نگوید : ] مردم از خدا بترسید که هیچ انسانى بیهوده آفریده نگردیده تا به بازى پردازد ، و او را وا ننهاده‏اند تا خود را سرگرم بى‏فایدت سازد ، و دنیایى که خود را در دیده او زیبا داشته جایگزین آخرتى نشود که آن را زشت انگاشته ، و فریفته‏اى که از دنیا به بالاترین مقصود نایل گردیده چون کسى نیست که از آخرت به کمترین نصیب رسیده . [نهج البلاغه]
قطره ی شبنم

سفارشات امام حسن عسکری علیه السلام

امام حسن عسکری علیه السلام، در سفارشی به ابن بابویه قمی (پدر شیخ صدوق) سفارشاتی بیان می فرماید. در حقیقت این سفارشات، به همه شیعیان و ره پویان راه حق و حقیقت است. حضرت می فرماید: اما بعد؛ اوصیک یا شیخی و معتمدی ابا الحسن علی بن الحسین قمی، وفقک الله لمرضاته و جعل من صلبک اولادا صالحین برحمته،- بتقوی الله و اقام الصلا? و ایتاء الزکا? فانه لاتقبل الصلا? من مانعی الزکا?. واوصیک بمغفر? الذنب وکظم الغیظ وصل? الرحم ومواسا? الاخوان والسعی فی حوائجهم فی العسر- والیسر- والحلم عند الجهل والتفقه فی الدین والتثبت فی الامور والتعهد للقرآن وحسن الخلق والامر بالمعروف والنهی عن المنکر، قال الله عز وجل؛ (لاخیر فی کثیر من نجواهم الا من امر بصدق? او معروف او اصلاح بین الناس)، (سوره نساء آیه، 114). واجتناب الفواحش کلها وعلیک بصلا? اللیل فان النبی صلی الله علیه وآله وسلم، اوصی علیا علیه السلام، فقال؛ یا علی علیک بصلا? اللیل (ثلاث مرات) ومن استخف بصلا? اللیل فلیس منا فاعمل بوصیتی و امر جمیع شیعتی حتی یعلموا علیه و علیک بالصبر وانتظار الفرج فان النبی صلی الله علیه وآله وسلم، قال؛ أفضل اعمال امتی انتظار الفرج و لا یزال شیعتنا فی حزن حتی یظهر ولدی الذی بشر به النبی، صلی الله علیه وآله وسلم، انه یملأ الارض عدلا وقسطا کما ملئت ظلما وجورا. فاصبر یا شیخی وأمر جمیع شیعتی بالصبر فان الارض لله یورثها من یشاء من عباده والعاقب? للمتقین والسلام علیک و علی جمیع شیعتنا ورحم? الله وبرکاته وحسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر.(قاموس الرجال ج7، ص 439).

 امام عسکری(ع) پس از حمد و ثنای ربوبی و صلوات بر پیامبر(ص) و عترت طاهرینش خطاب به او می نویسد:ای فقیه بزرگوار و مورد اعتمادم ابوالحسن علی بن حسین قمی! خداوند تو را برانجام افعال پسندیده حق توفیق دهد و از نسلت به رحمت و کرمش فرزندان شایسته ای به وجود آورد.
امام(ع) در ادامه این پیام که به حق منشور عبادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی برای یک زندگانی شرافتمندانه انسانی است، در روزگار پر از مخاطره و گردابهای جهالت و هوسها چنین وصیت می کند:تو را وصیت می کنم به تقوای الهی، بپا داشتن نماز و پرداخت زکات زیرا نمازکسانی که زکات نمی دهند پذیرفته نمی شود، و تو را وصیت می کنم به گذشت از گناه دیگران، فرو بردن خشم، صله رحم، همدردی با برادران و کوشش در انجام نیازمندی های آنان در هنگامه سختی و گشایش، بردباری در برابر نادانی، تفقه در دین، استواری در کارها، هم پیمانی با قرآن، خوش خلقی و امر به معروف و نهی از منکر چرا که خداوند متعال می فرماید: در بسیاری از گفتگوهای درگوشی آنان خیری نیست جز آن کس که به صدقه یا معروفی امر کند و یا میان مردم اصلاح نماید. و دوری از تمام پلیدیها و زشتیها.
و بر تو باد به نماز شب خواندن! زیرا پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) چنین سفارش کرد و فرمود: ای علی! بر تو باد به نماز شب خواندن و این جمله را سه بار تکرار نمود و هر کس نماز شب را سبک بشمارد از ما نیست. پس توصیه مرا بکاربند و شیعیانم را بر انجام آن فرمان ده تا عمل کنند. و بر تو باد به صبر وانتظار فرج زیرا پیامبر اسلام(ص) فرمود: برترین اعمال امت من انتظار فرج است.
امت من و شیعیان ما همواره اندوهگین خواهند بود تا فرزندم که پیامبر(ص) بشارت ظهور او را داده است قیام کند; او زمین را پس از آنکه پر از ظلم و ستم شده است سرشار از عدالت و برابری خواهد بود.
ای شخصیت بزرگ من! (ابن بابویه قمی) پس صبر کن و شیعیانم را به صبر دستور ده،زیرا زمین از آن خداوند است به هر کس از بندگانش که بخواهد واگذار می کند وفرجام نیک از متقین خواهد بود.
بر تو و بر همه ی شیعیانم سلام و رحمت خدا و برکاتش باد. و خداوند ما را کافی است، و او نیکو وکیل و نیکو مولی و نیکو یاری کننده است.

حضرت در این سخنان گهر بارش، اولین توصیه اش، پیشه کردن تقوای الهی، بپاداشتن نماز و پرداخت زکات است. و این نشاندهنده ی اهمیت اینهاست. سپس به روابط اجتماعی، و اعمالی که تأمین کننده ی سعادت دنیا و آخرت است، اشاره می نماید. 1- گذشت از دیگران. 2- فروبردن خشم. 3- صله ی رحم. 4- همدردی با برادران دینی. 5- رفع حاجت دیگران. 6- تحمل افراد نادان. 7- تفقه در دین. 8- استقامت در کارها.9- انس با قرآن کریم.10- خوش اخلاقی. 11- امر به معروف و نهی از منکر. 12- خواندن نماز شب. 13- توصیه به صبر. 14- انتظار کشیدن ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف. امیدوارم که خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به فرمایشات حضرت را عنایت فرماید. والسلام علیکم و رحم? الله...


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حسن علی نصرتی 95/10/18:: 2:57 عصر     |     () نظر