سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوست از عهده دوستى برنیاید تا برادر خود را در سه چیز نپاید : هنگامى که به بلا گرفتار شود ، هنگامى که حاضر نبود هنگامى که در گذرد . [نهج البلاغه]
قطره ی شبنم

زائر کرب و بلا گفت: خدا حافظ و رفت *** دل من پشت سرش کاسه آبی شد و ریخت 

***

بنازم آنکه دائم گفتگویی کر بلا دارد *** دلی چون جابر اندر جستجویی کربلا دارد

بیاد کارروان اربعین با گریه می گوید*** به هرجا هست زینب رو به سوی کربلا دارد

بیاد آن لب تشنه هنوز این عاشق خسته*** به کف جامی لبالب از سبوی کربلا دارد

اگر دست قضا مانع شد از رفتن بپا بوسش*** همی بوسم و خاکی را که بوی کربلا دارد

***

در کتاب کامل الزیارات آمده است که شخصی از امام صادق علیه السلام سؤال می کند، که اگر کسی زمینه را آماده کند برای دیگری که به زیارت امام حسین علیه السلام برود، چه مقدار ثواب دارد؟ امام صادق علیه السلام می فرماید:«ثواب من زار الحسین ع بنفسه أو جهز إلیه غیره، یُعْطِیهِ اللَّهُ بِکُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ مِثْلَ أُحُدٍ مِنَ الْحَسَنَاتِ» (کامل الزیارات/باب چهارم) کسی که خودش به زیارت امام حسین علیه السلام برود و یا کسی دیگری را تجهیز نماید به اندازه هر درهمی که در این راه مصرف می کند یا برای زیارت دیگری پول می‌دهد، خدا به اندازه کوه احد حسنات به او می‌دهد. از این روایت شریف به خوبی استفاده می شود که امام حسین علیه السلام چه جایگاه و مقامی در نزد خداوند متعال دارد! به راستی امام حسین علیه السلام، این جایگاه را تنها از این روی بدست آورد که فرمان بردار محض بود، و تمام حرکات و سکناتش در راه رضای الهی بود، و برای رضای او قیام کرد. امام صادق علیه السلام در زیارت اربعین امام حسین علیه السلام، هدف از قیام آن حضرت را اینگونه بیان می کند. «... وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهال? و حیر? الضلال?...» خداوندا امام حسین علیه السلام جانش را در راه تو فدا کرد برای اینکه بندگان تورا از جهالت و حیرت و سرگردانی و گمراهی نجات بخشد. در این فراز هدف از قیام امام حسین علیه السلام نجات دادن مردم از جهالت بیان شده است. جهالت یک معنای عرفی دارد که به معنایی نادانی است که حقیقتا بنی امیه مردم را غرق در نادانی گردانیده بودن شما در تاریخ بیبینید، معاویه برای خودن کدو دستور می دهد که آن را مانند حیوانات ذبح نماید. از طرف دیگر امام علی علیه السلام، مجبور می شود که به پیروانش بخش نامه صادر نماید که کدو ذبح ندارد و مانند سایر سیفی جات است. از طرف دیگر جهالت در قرآن کریم به معنا های دیگری نیز آمده است. انتخاب گناه یکی از معانی جهالت است که در قرآن کریم سوره یوسف آمده است.«َربِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ ? وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَکُنْ مِنَ الْجَاهِلِینَ» پرور دگارا زندان برای من بهتر است از آن چیزی که این زنها از من خواهند، پروردگارا اگر تو کید اینها را از من بر نگردانی من هم به آنها متمایل می شوم ، در نتیجه از جاهلین قرار می گیرم. در این آیه مبارکه جهالت به معنای انتخاب گناه آمده است. اگر ما می خواهیم از امام حسین علیه السلام پیروی کنیم باید بدنبال تحقق اهداف آن حضرت باشیم. اولین هدف از قیام امام حسین علیه السلام، نجات مردم از گناه بوده است. بنابر این ما باید کاری بکنیم که  در قدم اول خود مان گناه نکنیم و در قدم بعد دیگران را امر به معروف و نهی از منکر نمائیم تا بتوانیم از پیروان واقعی امام حسین علیه السلام باشیم. والسلام


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حسن علی نصرتی 95/8/29:: 11:41 صبح     |     () نظر