سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتگو با دانشمند در زباله دان، از گفتگوی با نادانان بر پشتیهای زربفات بهتر است . [امام کاظم علیه السلام]
قطره ی شبنم

همه جا غرق صفا شد شب میلاد رضا

شب تسبیح و دعا شد شب میلاد رضا

عالم آل محمد به جهان جلوه نمود

عَلَم عِلم بپا شد شب میلاد رضا

هشتمین حجت حق پرده ز رخسار گرفت

درد ها جمله دوا شد، شب میلاد رضا

رسدش نامه ی آزادی حشر بهر کسی

که در این خانه گدا شد شب میلاد رضا

قال الرضا (ع‏) : « لَیْسَ لِبَخِیلٍ رَاحَةٌ وَ لَا لِحَسُودٍ لَذَّةٌ وَ لَا لِمُلُوکٍ‏ وَفَاءٌ وَ لَا لِکَذُوبٍ مُرُوَّة»، (بحار الانوار، ج75، ص345.)

امام رضا علیه السلام می فرماید: انسان بخیل راحتی و آسایش ندارد، و انسان حسود، از زندگی خودش لذت نمی برد، و زمامداران دنیا بی وفا هستند، و انسان دروغگو مروت و مردانگی ندارد.

براستی کسی که بخیل است همیشه در فکر است که نشود که از مال او دیگران بهره به برند، و هم و غمش در این است که از دارایی هایش مواظبت نماید، به همین منظور حتی برای نزدیک ترین افرادش، و خودش روا دار نیست. و همیشه مانند افراد فقیر زندگی می کند. و لذا آسایش ندارد. انسان حسود که بر دارایی های دیگران غبطه می خورد، و آرزو می کند که کاش آن دیگری فلان نعمت را نمی داشت، این اندیشه سبب می شود که همیشه در آتش حسادت بسوزد، و از زندگی خودش و دارایی های خودش لذت نبرد. زمامداران که همیشه به دنبال منافع می گردند، هر روز منافع خودش را در جایی می بیند به همان سمت در حرکت است. شما از باب مثال، زمامداران ترکیه را در نظر بگیرد، دیروز با روسیه دشمن شده بود و امروز اظهار دوستی می کند، چندی پیش با اسرائیل قطع روابط داشت، و امروز طرح دوستی انداخته است. انسان دروغگو همیشه به دنبال فریب دیگران، است، و این بدور از روحیه ی جوان مردی است.

و قال علیه السلام: «مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ‏ اللَّهُ‏ عَنْ قَلْبِهِ یَوْمَ الْقِیَامَة»، (الکافی، ج2،ص200)

امام رضا علیه السلام؛ می فرماید: هرکس اندوهی از شخص مؤمنی بر طرف نماید، خداوند در روز قیامت، غم و اندوه را از قلب او دور می نماید.

وقال علیه السلام : «لَا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ الِاجْتِهَادَ فِی الْعِبَادَةِ اتِّکَالًا عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ (ع‏) لَا تَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ (ع) وَ التَّسْلِیمَ لِأَمْرِهِمْ اتِّکَالًا عَلَى الْعِبَادَةِ فَإِنَّهُ لَا یُقْبَلُ أَحَدُهُمَا دُونَ الْآخَر»، (بحار الانوار،ج75، ص347.)

امام رضا علیه السلام، می فرماید: مبادا عمل نیک و کوشش در عبادت را به اتکای اینکه دوستدار محمد و آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم، هستی ترک گویی، و مبادا محبت اهلبیت علیهم السلام، را به اتکای اینکه عبادت انجام می دهی، ترک گویی، زیرا؛ این دو با همدیگر نتیجه می دهند، و به تنهایی مورد قبول واقع نمی شوند.   

وقال علیه السلام: «أَوَّلُ مَا یُحَاسَبُ‏ الْعَبْدُ عَلَیْهِ الصَّلَاةُ فَإِنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلَاةُ صَحَّ لَهُ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا»، (مستدر الوسائل، ج3، ص 25.)

امام رضا علیه السلام، می فرماید: اولین عملی که از انسان مورد محاسبه و بررسی قرار می گیرد، نماز است. چنانچه نماز صحیح و مورد قبول واقع شود، بقیه ی اعمال نیک نیز مورد قبول واقع می شود. اما اگر نماز مورد قبول واقع نشود، سایر اعمال نیک نیز مورد قبول واقع نمی شود.

عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ»: « صِلْ‏ رَحِمَکَ‏ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ ، وَ أَفْضَلُ مَا تُوصَلُ‏  بِهِ الرَّحِمُ کَفُّ الْأَذى‏ عَنْهَا، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ مَنْسَأَةٌ  فِی الْأَجَلِ‏ ، مَحْبَبَةٌ  فِی الاهل.»، (الکافی،ج3، ص390)

امام رضا علیه السلام، از ابو عبد الله علیه السلام، نقل می کند که : صله ی رحیم بجا آور، هرچند که با چیز اندک مانند جرعه ای از آب باشد. بهترین چیز در صله ی رحیم این است که ارحامت را اذیت نکنی. صله ی رحیم سبب تأخیر اجل می شود، صله ی رحیم موجب جلب محبت ارحام می شود.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حسن علی نصرتی 95/5/24:: 2:9 صبح     |     () نظر