سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روزى دو گونه است : آن که بجوید و آن که بجویندش ، پس آن که دنیا را جوید مرگ در پى او پوید تا از دنیایش برون راند و آن که آخرت را خواهد دنیا او را جوید تا روزى‏اش را به کمال بدو رساند . [نهج البلاغه]
قطره ی شبنم

قرآن کریم درآغاز سوره ی مبارکه بقره می فرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏، *الم ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ، الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ»

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر- الم- این کتاب با عظمتى است که شک در آن راه ندارد، و مایه هدایت پرهیزکاران است‏. (پرهیزکاران) آنها هستند که به غیب (آنچه از حس پوشیده و پنهان است) ایمان مى‏آورند، و نماز را بر پا مى‏دارند و از تمام نعمتها و مواهبى که به آنها روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند.و آنها به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین نازل گردیده) ایمان مى‏آورند، و به رستاخیز یقین دارند.

خداوند متعال در این آیات مبارکه ابتدا قرآن کریم را معرفی می کند که قرآن کتاب هدایت است، البته کتاب هدایت برای متقین است، کسانی که تقوای الهی را پیشه نمایند، هدایت برای آنهاست. اما کسانی که با عناد و لجاجت با آیات الهی برخورد نمایند، آنها هرگز هدایت نمی شوند. آنها مانند زمین شوره زاری می مانند که هرچه باران در آن ببارد، سنبل در آن نمی روید. سپس خداوند(ج) پنج تا ویژگی برای تقوا پیشگان بیان می فرماید. قبل از بیان ویژگیها لازم است که بدانیم، تقوا از ماده وقایه به معنای نگهداری یا خویشتن داری است. به تعبیر دیگر، تقوا نیروی کنترل کننده درونی است، که انسان را در برابر طغیان شهوات حفظ می کند. امیر المؤمنین علی علیه السلام، میفرماید: «اعلمو عباد الله أن التقوا دار حصن عزیز»،(نهج البلاغه، خ157) ای بندگان خدا بدانید که تقوا دژ مستحکم و غیر قابل نفوذ است. برخی دیگر، تقوا را به حالت کسی تشبیه می کند، که از سرزمین پر از خار در حال عبور است، و سعی می کند که دامن خود را برچیند، و با احتیاط گام بر می دارد، که مبادا گرفتار خار شود. عبد الله معتز این را به شعر در آورده که

خل الذنوب صغیر ها** وکبیر ها فهو التقی

واصنع کماش فوق أر** ض الشوک یحذر مایری

لاتحقرن صغیر? ** إن الجبال من الحصی

گناهان را از کوچک و بزرگ ترک کن که حقیقت تقوا همین است، همچون کسی باش که در یک زمین پر از خار با نهایت احتیاط گام بر می دارد، گناهان صغیره را کوچک مشمار که کوه های بزرگ از سنگ ریزه ها تشکیل شده اند.

ویژگیهای متقین

1-ایمان به غیب: اولین ویژگی پرهیزکاران ایمان به غیب است. ایمان به غیب اولین نقطه ای است که مؤمنان را از غیر جدا می کند. مؤمنان با این طرز تفکر مرز جهان ماده را شکافته و خویش را از چار دیواری آن گذر میدهند، و با جهان فوق العاده بزرگتر و وسیعتر ارتباط پیدا می کنند. انسان مؤمن با این عقیده هستی را از آنچه که ما با حس خود درک می کنیم، بسیار وسیعتر می بیند، و مرگ را فنا و نستی نمی بیند، بلکه آن را یکی از مراحل تکامل انسان، و دریچه ای به جهان آخرت میداند. بنابر این ایمان به غیب یعنی ایمان به ذات پاک خداوند، ایمان به عالم وحی، ایمان به فرشتگان، ایمان به عالم قبر و قیامت...

2-ارتباط با خداوند متعال: ویژگی دیگری متقین، بر پا داشتن نماز است، که با نماز بخواندن، با خالق خویش ارتباط بر قرار می کنند،و او را همه کاره در این عالم میدانند، و اوست که قدرت مطلق دارد، و اوست که عزیز و شکست ناپذیر است، تنها به او اعتماد می کنند. حد اقل روز پیج بار در حضور خداوند قرار می گیرند، و با او راز و نیاز می کنند. در اینجاست که فکر شان و عمل شان و گفتار شان، همه خدایی می شود، البته بشرطی که راز و نیازشان از دل و جان سرچشمه بگیرد.

3-ارتباط با انسان ها: سومین ویژگی پرهیزکاران، انفاق در راه خداست. بگونه ی که هر آنچه خداوند از مواهبش در اختیار آنها قرار داده است، برای دیگران انفاق می کنند، اعم از مال، علم ودانش، عقل و نیرو های جسمانی، و مقام و موقعیت اجتماعی، و خلاصه، متقین کسانی هستند که از تمام سرمایه های خویش به نیاز مندان انفاق می کنند.

4-ایمان به تمام انبیاء: ویژگی دیگری پرهیزکاران، ایمان به تمام پیامبران و بر نامه های الهی است، و انسان متقی بدون تعصبت نا روا، همه انبیا را معلمان و مربیان هماهنگ می دانند که یکی پس از دیگری در این آموزشگاه بزرگ جهان هستی، آمدند، تا انسان ها را در مسیر تکامل و هدایت قرار دهند. و هدف همگی معرفی وحدانیت ذات الهی و یکتا پرستی بوده است. البته آخرین پیامبر، آخرین سلسله ی تکاملی ادیان است که برنامه هایش از همه جامع تر و کامل تر است.

5-ایمان به آخرت: پنجمین ویژگی متقین ایمان به روز رستاخیز قیامت است. (وبالآخر? هم یوقنون)، پرهیزکاران یقین دارند که انسان و جهان عبث و بی هدف آفریده نشده است. بلکه همه کس روزی در برابر عدالت مطلق پروردگار حاضر می شوند، و هرکس نتیجه ی عمل خود را دریافت خواهد نمود. (فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ، وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ)، (سوره زلزله آیه 7 و 8). پس هر کس به اندازه سنگینى ذره‏اى کار خیر انجام داده آن را مى‏بیند. و هر کس به اندازه ذره‏اى کار بد کرده آن را مى‏بیند. و این عقیده تأثیر عمیق به روح و روان انسان می گذارد که در مسیر انجام مسؤولیت هایش هرچه رنج بکشد، از آن استقبال می کند، و در مقابل مصائب صبوری پیشه می کند، و در هر شرائط آرامش خود را حفظ می کند. با همین دیدگاه است که در مقابل گناه مقاومت می کند، و به هر نسبت که ایمان انسان قوری تر باشد، کمتر گناه می کند.والسلام.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حسن علی نصرتی 95/10/26:: 2:45 عصر     |     () نظر

فضائل حضرت معصومه سلام الله علیها

از جمله مناقب و شرافت های آن بزرگوار وجود یک زیارتنامه مخصوص بنقل از ناحیه مقدّس امام رضا علیه السلام،است که در آن حضرت معصومه سلام الله علیها، دختر رسول خدا، دختر امیرمؤمنان، دختر فاطمه و خدیجه و دختر امام حسن و امام حسین و نهایتاً دختر امام، خواهر امام و عمه امام خوانده می شود که پاداش خواندن خالصانه و همراه با معرفت آن رسیدن به بهشت را همراه دارد.

 ابن قولویه در کتاب بسیار ارزشمند «کامل الزیارات» که یکی از معتبرترین کتاب‌های قرن چهارم است. با سند معتبر از امام جواد علیه السلام،روایت کرده است که فرمود: «من زار عمتی بقم فله الجنه»،هر کس عمه ام را در قم زیارت کند بهشت از آن اوست. (کامل الزیارات، ص324، چاپ نجف).

علامه مجلسی«ره» از بعضی از کتب زیارات، از علی بن ابراهیم، و او از پدرش، و او از سعد اشعری قمی نقل می کند که گفت در محضر امام رضا علیه السلام، بودم، به من فرمود:ای سعد از برای ما در نزد شما(در قم) قبری وجود دارد؛سعد عرض کرد؛ قربانت گردم آیا مقصود شما قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهما السلام است؟ امام رضا علیه السلام،فرمود:«نَعَمْ مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِها فَلَهُ الْجَنَهٌ»؛( بحارالانوار، ج 102، ص 266)،آری کسی که با معرفت به شأن او، او را زیارت کند، بهشت برای او است.

باز هم از امام رضا علیه السلام، وارد شده است: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی»، (ناسخ التواریخ، ج3، ص68)، هر کس حضرت معصومه سلام الله علیها، را در قم زیارت کند همانند کسی است که مرا زیارت کرده باشد.

مقام شفاعت

در فرازی از زیارت نامه ی آن بانوی معظمه می خوانیم: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة»؛ ای فاطمه برای من نزد خدا درباره بهشت شفاعت کن. و این خود نشان دهنده مقام و مرتبه آن شافع روز جزاست.

در روایتی از امام صادق علیه السلام، آمده است: «تُقْبَضُ فیها اِمْرَأَةٌ هِی مِنْ وُلْدی وَاسْمُها فاطِمَةُ بِنْتُ مُوسی تُدخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتُنا الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ »، (بحار الانوار، ج60، ص228)، در قم بانویی که از فرزندان من است و نام گرامیش فاطمه دختر موسی علیه السلام، است، رحلت می‏کند با شفاعت او همه شیعیان و (چنانچه شرایط شفاعت را داشتند) وارد بهشت می‏شوند.

در فضائل حضرت معصومه سلام الله علیها همین بس که ارواح مقدس و مطهر، حضرات معصومین علیهم السلام، در بارگاه ملکوتی آن حضرت حضور دارند. زیرا؛ در زیارت نامه آن حضرت وقتی که سلام به انبیایی گذشته ی الهی میدهیم همه را بصورت غائب می آوریم. و می گوییم؛ سلام بر حضرت آدم برگزیده خدا ... ولی وقتی که حضرات معصومین علیهم السلام، را سلام می دهیم می گوییم؛ سلام بر تو ای محمد بن عبد الله خاتم پیامبران. و سلام بر تو ای امیر المؤمنین علی بن ابی طالب. سلام بر تو ای فاطمه ای بزرگ بانوی با نوان اسلام. و... بنابر این، این حکایت از حضور آن بزرگواران دارند.

متن زیارتنامه

در کتب مزارات کیفیت زیارت حضرت معصومه (علیهاالسلام) را چنین نقل نموده‌اند که چون به نزدیک قبر مطهر رسیدی بایست در بالای سر حضرت رو به قبله. پس ذکر «الله اکبر» را 34 مرتبه و ذکر «سبحان الله» را 33 مرتبه و ذکر «الحمدلله» را 33 مرتبه بگو . پس از اتمام این اذکار، زیارتنامه را بخوان:

السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَیْرَ خَلْقِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَةُ سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکُمَا یَا سِبْطَیْ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَ قُرَّةَ عَیْنِ النَّاظِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِیِّ ،

سلام بر آدم برگزیده خدا،سلام بر نوح پیامبر خدا،سلام بر ابراهیم دوست خدا سلام بر موسى همسخن خدا،سلام بر عیسى روح خدا،سلام بر تو اى رسول خدا سلام بر تو اى بهترین خلق خدا،سلام بر تو اى برگزیده خدا،سلام بر تو اى محمد بن عبد اللّه خاتم پیامبران،سلام بر تو اى امیر مؤمنان على بن ابیطالب،جانشین رسول خدا،سلام‏ بر تو اى فاطمه سرور بانوان جهانیان،سلام بر شما اى دو فرزندزاده پیامبر رحمت،و دو سرور جوانان‏ اهل بهشت،سلام بر تو اى على بن الحسین،سرور عبادکنندگان،و روشنى چشم بینندگان،سلام‏ بر تو اى محمد بن على،شکافنده دانش پس از پیامبر،

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ التَّقِیَّ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِیَّ النَّاصِحَ الْأَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ السَّلامُ عَلَى الْوَصِیِّ مِنْ بَعْدِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِکَ وَ سِرَاجِکَ وَ وَلِیِّ وَلِیِّکَ وَ وَصِیِّ وَصِیِّکَ وَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَةَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ ،

سلام بر تو اى جعفر بن محمد،راستگوى نیکوکار امین،سلام بر تو اى موسى بن جعفر،امام پاک و پاکیزه،سلام بر تو اى على بن موسى‏ الرضا امام پسندیده،سلام بر تو اى محمد بن على تقى،سلام بر تو اى على بن محمّد نقى‏ اندرزگوى امین،سلام بر تو اى حسن بن على،سلام بر وصى پس از او.خدایا درود فرست بر نورت،و چراغت،و نماینده نماینده‏ات،و جانشین جانشینت،حجّتت بر آفریدگانت،سلام بر تو اى دختر رسول خدا،سلام بر تو اى دختر فاطمه و خدیجه،سلام بر تو اى دختر امیر مؤمنان،سلام بر تو اى دخرت حسن و حسین،سلام بر تو اى دختر ولىّ خدا،سلام بر تو اى خواهر ولىّ خدا،سلام بر تو اى عمّه ولىّ خدا،سلام و رحمت و برکات خدا بر تو اى دختر موسى بن جعفر،

السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللَّهُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّةِ وَ حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِکُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ وَ سَقَانَا بِکَأْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ وَ أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاکُمْ فِی زُمْرَةِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَنْ لا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ التَّسْلِیمِ إِلَى اللَّهِ رَاضِیا بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَ لا مُسْتَکْبِرٍ وَ عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللَّهُمَّ وَ رِضَاکَ وَ الدَّارَ الْآخِرَةِ یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْنا مِنَ الشَّأْنِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَةِ فَلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ وَ بِرَحْمَتِکَ وَ عَافِیَتِکَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

سلام بر تو،خدا بین ما و شما در بهشت شناسایى برقرار کند،و در گروهتان‏ محشور دارد،و بر حوض پیامبرتان واردمان نماید،و به ما با جام جدّتان،از دست على بن ابى طالب بنوشاند درودهاى خدا بر شما باد،از خدا خواستارم که به ما درباره شما خوشحالى و گشایش بنمایاند،و ما و شما را در گروه جدّتان‏ محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)گرد آورد،و معرفت شما را از ما باز نگیرد،به راستى او سرپرستى تواناست.به درگاه‏ خدا به سبب دوستى شما،و بیزارى از دشمنانتان،و تسلیم بودن به خدا،تقرّب مى‏جویم،در حال خشنودى به آن،نه با انکار و تکبّر بلکه بر پایه یقین به آنچه محمد آن را آورده،و به آن خشنودم،به این امور خاطر تو را مى‏خواهم اى آقاى من،خدایا خشنودى‏ات‏ و خانه آخرت را مى‏خواهم،اى فاطمه درباره بهشت برایم شفاعت کن،به درستى که براى تو نزد خدا مقامى از مقامات بلند است.خدایا از تو مى‏خواهم،که سرانجام کارم را به خوشبختى ختم کنى،و آنچه را در آنم از دستم مگیرى،و جنبش و نیرویى جز به خداى والاى‏ بزرگ نیست.خدایا براى ما اجابت کن،و آن را به کرم و عزّتت و به رحمت و عافیّت بپذیر،و درود خدا بر محمّد و همه خاندان او،و بر آنان سلام،سلامى کامل،اى مهربان‏ترین مهربانان.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حسن علی نصرتی 95/10/19:: 3:21 عصر     |     () نظر

سفارشات امام حسن عسکری علیه السلام

امام حسن عسکری علیه السلام، در سفارشی به ابن بابویه قمی (پدر شیخ صدوق) سفارشاتی بیان می فرماید. در حقیقت این سفارشات، به همه شیعیان و ره پویان راه حق و حقیقت است. حضرت می فرماید: اما بعد؛ اوصیک یا شیخی و معتمدی ابا الحسن علی بن الحسین قمی، وفقک الله لمرضاته و جعل من صلبک اولادا صالحین برحمته،- بتقوی الله و اقام الصلا? و ایتاء الزکا? فانه لاتقبل الصلا? من مانعی الزکا?. واوصیک بمغفر? الذنب وکظم الغیظ وصل? الرحم ومواسا? الاخوان والسعی فی حوائجهم فی العسر- والیسر- والحلم عند الجهل والتفقه فی الدین والتثبت فی الامور والتعهد للقرآن وحسن الخلق والامر بالمعروف والنهی عن المنکر، قال الله عز وجل؛ (لاخیر فی کثیر من نجواهم الا من امر بصدق? او معروف او اصلاح بین الناس)، (سوره نساء آیه، 114). واجتناب الفواحش کلها وعلیک بصلا? اللیل فان النبی صلی الله علیه وآله وسلم، اوصی علیا علیه السلام، فقال؛ یا علی علیک بصلا? اللیل (ثلاث مرات) ومن استخف بصلا? اللیل فلیس منا فاعمل بوصیتی و امر جمیع شیعتی حتی یعلموا علیه و علیک بالصبر وانتظار الفرج فان النبی صلی الله علیه وآله وسلم، قال؛ أفضل اعمال امتی انتظار الفرج و لا یزال شیعتنا فی حزن حتی یظهر ولدی الذی بشر به النبی، صلی الله علیه وآله وسلم، انه یملأ الارض عدلا وقسطا کما ملئت ظلما وجورا. فاصبر یا شیخی وأمر جمیع شیعتی بالصبر فان الارض لله یورثها من یشاء من عباده والعاقب? للمتقین والسلام علیک و علی جمیع شیعتنا ورحم? الله وبرکاته وحسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر.(قاموس الرجال ج7، ص 439).

 امام عسکری(ع) پس از حمد و ثنای ربوبی و صلوات بر پیامبر(ص) و عترت طاهرینش خطاب به او می نویسد:ای فقیه بزرگوار و مورد اعتمادم ابوالحسن علی بن حسین قمی! خداوند تو را برانجام افعال پسندیده حق توفیق دهد و از نسلت به رحمت و کرمش فرزندان شایسته ای به وجود آورد.
امام(ع) در ادامه این پیام که به حق منشور عبادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی برای یک زندگانی شرافتمندانه انسانی است، در روزگار پر از مخاطره و گردابهای جهالت و هوسها چنین وصیت می کند:تو را وصیت می کنم به تقوای الهی، بپا داشتن نماز و پرداخت زکات زیرا نمازکسانی که زکات نمی دهند پذیرفته نمی شود، و تو را وصیت می کنم به گذشت از گناه دیگران، فرو بردن خشم، صله رحم، همدردی با برادران و کوشش در انجام نیازمندی های آنان در هنگامه سختی و گشایش، بردباری در برابر نادانی، تفقه در دین، استواری در کارها، هم پیمانی با قرآن، خوش خلقی و امر به معروف و نهی از منکر چرا که خداوند متعال می فرماید: در بسیاری از گفتگوهای درگوشی آنان خیری نیست جز آن کس که به صدقه یا معروفی امر کند و یا میان مردم اصلاح نماید. و دوری از تمام پلیدیها و زشتیها.
و بر تو باد به نماز شب خواندن! زیرا پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) چنین سفارش کرد و فرمود: ای علی! بر تو باد به نماز شب خواندن و این جمله را سه بار تکرار نمود و هر کس نماز شب را سبک بشمارد از ما نیست. پس توصیه مرا بکاربند و شیعیانم را بر انجام آن فرمان ده تا عمل کنند. و بر تو باد به صبر وانتظار فرج زیرا پیامبر اسلام(ص) فرمود: برترین اعمال امت من انتظار فرج است.
امت من و شیعیان ما همواره اندوهگین خواهند بود تا فرزندم که پیامبر(ص) بشارت ظهور او را داده است قیام کند; او زمین را پس از آنکه پر از ظلم و ستم شده است سرشار از عدالت و برابری خواهد بود.
ای شخصیت بزرگ من! (ابن بابویه قمی) پس صبر کن و شیعیانم را به صبر دستور ده،زیرا زمین از آن خداوند است به هر کس از بندگانش که بخواهد واگذار می کند وفرجام نیک از متقین خواهد بود.
بر تو و بر همه ی شیعیانم سلام و رحمت خدا و برکاتش باد. و خداوند ما را کافی است، و او نیکو وکیل و نیکو مولی و نیکو یاری کننده است.

حضرت در این سخنان گهر بارش، اولین توصیه اش، پیشه کردن تقوای الهی، بپاداشتن نماز و پرداخت زکات است. و این نشاندهنده ی اهمیت اینهاست. سپس به روابط اجتماعی، و اعمالی که تأمین کننده ی سعادت دنیا و آخرت است، اشاره می نماید. 1- گذشت از دیگران. 2- فروبردن خشم. 3- صله ی رحم. 4- همدردی با برادران دینی. 5- رفع حاجت دیگران. 6- تحمل افراد نادان. 7- تفقه در دین. 8- استقامت در کارها.9- انس با قرآن کریم.10- خوش اخلاقی. 11- امر به معروف و نهی از منکر. 12- خواندن نماز شب. 13- توصیه به صبر. 14- انتظار کشیدن ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف. امیدوارم که خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به فرمایشات حضرت را عنایت فرماید. والسلام علیکم و رحم? الله...


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حسن علی نصرتی 95/10/18:: 2:57 عصر     |     () نظر