سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بی گمان همه جنبندگان زمین ـ حتی ماهیان دریا ـ بر جویای دانش درود می فرستند . [امام باقر علیه السلام]
قطره ی شبنم

عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ (ع) قَالَ: «خَطَبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع لِلنَّاسِ یَوْمَ الْفِطْرِ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِیَوْمِ قِیَامَتِکُمْ فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ مِنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَى مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَى مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَى مَا لِلصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ یُنَادِیَهُمْ مَلَکٌ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ.»‏

امام صادق علیه السلام، از پدر گرامی اش و از جد بزرگوارش نقل می کند که؛ امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام، در روز عید فطر برای مردم خطابه خواند و خطاب به آنها فرمود: ای مردم در این روز به نیکو کاران شما پاداش داده می شود، و بدکاران شما، خسران می بینند، و این روز مانند، روز قیامت شماست، هنگامی که از خانه های تان برای نماز عید فطر خارج می شوید، بیاد آورید روزی را که از قبر های تان خارج می شوید، و در پیش گاه پرور دگار خود حاضر می گردید. و هنگامی که در مکان نماز عید قرار می گیرید، بیاد آورید زمانی را که در مقابل خداوند متعال برای حساب رسی قرار می گیرید. و بعد از اتمام نماز که به منزل های خود بر می گردید، بیاد آورید، هنگامی را که به خانه ای آخرت خود، بهشت یا جهنم رجوع می کنید. بندگان خدا؛ بدانید کمترین چیزی که برای مردان و زنان روزه دار داده می شود، این است که فرشته ای الهی در روز آخر ماه رمضان، خطاب به آنها، ندا می دهد که بندگان خدا؛ بر شما بشارت باد که خداوند، گناهان گذشته ی شما را بخشید، و دقت نمائید که در آینده چگونه عمل می کنید. (امالی صدوق، ص 100)

قابل توجه اینکه، کسانی که در این یک ماه جلو خواهش نفسانی اش را گرفته، گرسنگی و تشنگی را تحمل نموده است، بزودی این یک ماه گذشت، و چند روز بعد فراموش می کند که گرسنگی و تشنگی کشیده است، ولی این عمل ثمره ی بسیار بزرگی برای او به ارمغان آورده است، بنا به فرموده ی امیر المؤمنین علیه السلام، گناهان گذشته او از بین رفته است، و باید کوشش نماید، که در آینده، آینده اش را خراب نکند. اما کسانی که این چند روز را در معصیت الهی صرف نموده و بدون عذر، روزه نگرفته، مطمئنا دچار خسران جبران ناپذیری شده است. بهر حال آنکه چند روز را صبر کرد و روزه گرفت برای او هم گذشت، و آنکه روزه نگرفته هم گذشت، ولی اثر عمل او فردای قیامت دامن او را خواهد گرفت. امیدوارم که این خطبه سراسر تربیتی امیر المؤمنین علی علیه السلام، همیشه در گوش ما طنین انداز باشد، و خداوند متعال توفیق عطا فرماید، که از بندگان مطیع فرمانش باشیم. والسلام. عیدتان مبارک، و همه ی ایام تان عید باد. که به فرموده ی، امیر المؤمنین علی علیه السلام، که «کل یوم لایعص الله فیه فهو یوم عید» (نهج البلاغه، حکمت 428.)


ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی( للصدوق) - تهران، چاپ: ششم، 1376ش.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حسن علی نصرتی 95/4/16:: 1:35 صبح     |     () نظر